Børnehaver

Sundhed i børnehaver

Sunde vaner grundlægges tidligt – derfor skal børnene have en positiv oplevelse med sundhed, så det for forældrene bliver både sjovere og nemmere at fastholde sundheden i hverdagen.

At sætte sundhed på dagsordenen for både børn, forældre og pædagoger kan gøres på mange måder.

Tak for en god dag, ja det satte nogle tanker igang. Det var inspirerende.
Selv tak for sidst – det var en rigtig god oplevelse for børnene – og noget jeg vil anbefale til alle mine kollegaer. De har fået rigtig meget ud af det – og det var alle pengene værd og bestemt noget jeg vil foreslå, at vi booker dig til igen.

Artikel: Grønt og frugt på menuen i Bæk
Artikel: Yum Yum i Nustrup

Tag f.eks. på rejse med Diætistteamet og den lille nysgerrige drage YUM-YUM. Undervejs vil det vrimle med spændende, sjove og lærerige oplevelser for både børn og voksne. Dette er den lille nysgerrige drage YUM-YUM den helt rigtige til. Børnene vil elske at lege med YUM-YUM – med ham bliver sundhed en leg.

Der er mange måder at sætte sundhed på dagsordenen for børn, forældre og pædagoger

  • Foredrag
  • Events ved store arrangementer
  • Udarbejdelse af Mad og Måltidspolitik
  • Mad- og aktivitetsværksted

 

undervisning2

 

madpyramiden

 

385748

Sunde børn lærer og leger bedst

Vi ved det måske godt, men alligevel er det fakta at vores BØRN ER FOR SØDE

Børn og unge drikker i gennemsnit ½ liter sodavand og saft hver anden dag. Det svarer til at børn og unge hver eneste uge skyller 90 sukkerknalder ned fra disse drikke.  På et år bliver det til 4550 sukkerknalder.

Pr. uge 90 sukkerknalder Pr. år 4550 sukkerknalder

6 ud af 10 børn og unge spiser for meget sukker. Næsten halvdelen af sukkeret kommer fra slik, kager og is, mens mere end en tredjedel kommer fra sodavand og forskellige slags saftevand. De ovenstående tal er alene fra de søde drikke.

Ifølge anbefalingerne bør maks. op til 10 % af madens samlede energi komme fra sukker, uden at kosten af den grund kan kaldes usund. Denne mængde svarer til maks. 30 gram sukker om dagen for et børnehavebarn, for et skolebarn 45-55 gram, for unge 55-65 gram sukker.

Der er plads til lidt sødt, men det søde har taget overhånd og balancen mellem hverdag og særlige lejligheder er svær for mange at finde. Det er vigtigt, at forældrene tager ansvar og hjælper deres børn til at finde de rette grænser.

Vi ved også at sund udvikling og læring hænger sammen med sund kost, da bla. børns adfærd og koncentrationsevne er afhængig af hvilken mad de spiser eller mangel på samme

Udvikling af sunde kostvaner i barndommen er vigtig for at fremme børn og unges sundhed og forebygge udviklingen af overvægt og andre livsstilssygdomme. Usunde kostvaner er sammen med fysisk inaktivitet en afgørende årsag til, at forekomsten af overvægt og svær overvægt blandt børn og unge er steget markant i Danmark indenfor de seneste årtier

Det er dermed af stor betydning for børn og unges udvikling og helbred, at de under hele opvæksten får sund og nærende mad. For meget sukker i kosten står i vejen for den sunde kost, da der så bliver for lidt plads til de sunde madvarer.

Et frugt og grønt eksempel

Børn mellem 4 og 10 år bør spise mellem 300-500 gram frugt og grønt om dagen, mens børn og unge over 10 år bør spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Halvdelen skal være grønsager, gerne grove typer som kål, rodfrugter og bønner.

I de senere år er børn og unge begyndt at spise mere frugt og grønt, men stadig spiser mange for lidt. Det er kun hvert tredje barn og hver sjette voksne, der spiser nok frugt og grønt. Børn og unges søde tand bør dækkes af fx frisk frugt i stedet for slik. Frisk frugt af god kvalitet serveret i mundrette stykker kan sagtens stille trangen til noget sødt. Så server en skål udskåret frugt eller læg fx vindruer, appelsin- eller kiwibåde og skiver af anden frugt og grønt med i madpakken.

Ideer til et sundere alternativ

Prøv Diætist Iskov hjemmelavede mangois baseret på frugt og find masser af ideer til sundere alternativer  www.frugtfest.dk

Læs mere

Kostens betydning for læring og adfærd hos børn – en gennemgang af den videnskabelige litteratur http://nexs.ku.dk/formidling/udgivelser/rapporter/rapporter-tidligere/2009/kost-laering/kost-laering.pdf

Alt om kost http://altomkost.dk/fakta/mad-og-drikke/drikkevarer/energidrikke/

SST. Forekomst af overvægt hos børn. http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Overvaegt/Forekomst%20af%20overvaegt/Forekomst%20af%20overvaegt%20hos%20boern.aspx  

Click edit button to change this text.